Παρασκευή, 23 Απριλίου 2010

Αφιέρωμα στην 338 ΜΔΒ

338 Μοίρα Δίωξης - Βομβαρδισμού

Έμβλημα

Στην ίδρυση της η Μοίρα είχε σαν έμβλημα τον Flat Foot καθώς και το αντίστοιχο χαρακτηριστικό κλήσης
Στη συνέχεια και συγκεκριμένα στα τέλη του 1960 το σήμα άλλαξε και στον θυρεό απεικονίζεται ο θεός του πολέμου Άρης, σύμβολο δύναμης και επιθετικότητας, κρατώντας το δόρυ του. 
Το έμβλημα της Μοίρας πήρε τη σημερινή του μορφή το 1974. Ο θεός Άρης «εκσυγχρονίστηκε» καθώς αντί για δόρυ κρατάει μια βόμβα 2000 Λιβρών. Στο φόντο εμφανίζεται η διεθνής Μασκότ των F-4 Phantom, o Spooky,  καθώς η Μοίρα επιχειρεί με το συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών πάνω από 35 χρόνια. Τέλος, στον θυρεό  υπάρχει η επιγραφή «Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ», δηλαδή περιώνυμη
φράση που έλεγαν οι Σπαρτιάτες στους γιους τους, όταν τους παρέδιδαν την ασπίδα για τη μάχη - Η να την φέρεις νικητής ή να σε φέρουν πάνω της νεκρό.

Ιστορικό

H 338 Μοίρα συγκροτήθηκε στις 24 Δεκεμβρίου του 1952 στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας και πήρε την ονομασία 338 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού (Μ Δ/Β), παραλαμβάνοντας αεροσκάφη F-84G Thunderjet.
Τον Απρίλιο του 1953 μετασταθμεύει στην Λάρισα όπου και παραμένει ως τον Νοέμβριο του 1956, ενώ στη συνέχεια μετασταθμεύει στην 112 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ). Στις 17 Μαΐου του 1958 μεταφέρεται στην 115 ΠΜ στην Σούδα Χανίων, πετώντας με τα αεροσκάφη F-84G ως τον Ιανουάριο του 1960, χρονιά την οποία ανεστάλη η λειτουργία της.
Τον Αύγουστο του 1964 επανασυγκροτήθηκε ως 338 Μ Δ/Β στην 115 ΠΜ, εξοπλισμένη όμως με αεροσκάφη F-84F Thunderstreak.
Τον Ιούνιο του 1974 μεταστάθμευσε στην 117 ΠΜ της Ανδραβίδας όπου παραλαμβάνει τα F-4E.

Το F-4 Phantom

"Πίνει, Καπνίζει και κάνει θόρυβο". Με αυτές τις 3 λέξεις περιγράφουμε έτσι απλά αυτό το "double ugly" τέρας το οποίο προκαλεί σε όλους μας  ένα περίεργο δέος... Παρόλα αυτά οι λάτρεις της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς και αυτοί της αεροπορικής ιδέας, το θεωρούν ένα από τα πιο όμορφα 20άτονα μαχητικά... Και δεν έχουν  άδικο... Η Πολεμική μας Αεροπορία διέθετε συνολικά 82 "μαχητικά" F-4E PI.Ι/PI.ΙΙ/SRA και 28 "αναγνωριστικά" RF-4E.
Το 1972 παραγγέλθηκαν 36 αεροσκάφη F-4E ( Πρόγραμμα Peace Icarus I).  Τα αεροσκάφη αυτά εξόπλισαν δυο πολεμικές μοίρες, την 338 Μοίρα Διώξεως / Βομβαρδισμού και την 339 Μοίρα Παντός Καιρού.
Σίγουρα, μια ιστορική ημερομηνία για τα ελληνικά Phantom είναι η 5η Απριλίου του 1974.Το μεσημέρι εκείνης της Παρασκευής προσγειώθηκαν στην 117 ΠΜ τα πρώτα, έξι τον αριθμό, F-4E της Ελληνικής Αεροπορίας. Το πρώτο McDonnell Douglas F-4E Pantom II που προσγειώθηκε ήταν αυτό με αύξοντα αριθμό της USAF 72-01500.
Το 1977 η Πολεμική Αεροπορία παραγγέλνει επιπλέον 18 αεροσκάφη F-4E και 6  αναγνωριστικά αεροσκάφη RF-4E   αναβαθμίζοντας  την ποιότητα καθώς και τον στόλο των φωτοαναγνωριστικών  αεροσκαφών που μέχρι τότε διέθετε.
H λήξη του ψυχρού πολέμου το 1990 οδήγησε την USAF(καθώς και άλλες χώρες του ΝΑΤΟ) σε μείωση των δαπανών για τα εξοπλιστικά και αμυντικά της προγράμματα καθώς και στην μείωση του στόλου των αεροσκαφών της. Με αυτά τα δεδομένα  αποφασίστηκε να παραχωρηθούν στην Ελλάδα 28 αεροσκάφη F-4E της εθνοφρουράς της Ιντιάνα που σύντομα έλαβαν την ονομασία "SRA" (Southeastern Regional Agreement).
Tα αεροσκάφη αυτά  είχαν αναβαθμιστεί πρόσφατα από τις ΗΠΑ και διέθεταν το προηγμένο σύστημα  βομβαρδισμού και ναυτιλίας NWDS (Navigation & Weapons Delivery System)  καθιστώντας τα  συγκεκριμένα F-4E σχεδόν εφάμιλλα σε δυνατότητες προσβολής επίγειων στόχων με αεροσκάφη τρίτης γενιάς όπως τα F-16 Block 30. Ήταν επομένως φυσιολογικό να ενταχθούν στην 338 Μ Δ/Β της 117 ΠΜ στην Ανδραβίδα.

Η Αναβάθμιση

Μετά από 23 χρόνια παρουσίας  στο Αιγαίο αποφασίστηκε η αναβάθμιση των αεροσκαφών με Serial Number που ξεκινούσε από 5 ή 7 (5άρια ή 7άρια)  δηλαδή των αεροσκαφών που αγοράστηκαν στα πλαίσια των προγραμμάτων  Peace Icarus I και Peace Icarus IΙ αντίστοιχα . Στα πλαίσια αναβάθμισης του ρόλου και της ικανότητάς των F-4E Phantom, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία προχώρησε στα τέλη του 1997 στην έναρξη ενός προγράμματος τόσο για τη δομική ενίσχυση των αεροσκαφών, όσο και για την ποιοτική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών τους.
Πιο συγκεκριμένα, στόχος ήταν η εφαρμογή ενός προγράμματος SLEP (Structure Life Extension Program) στο σύνολο των 72 F-4E/RF-4E που είχαν απομείνει σε υπηρεσία, καθώς και  ενός προγράμματος αναβάθμισης των μαχητικών τους ικανοτήτων (AUP - Avionics Upgrade Program) σε 39 F-4 (29 αεροσκαφών Ρeace Ιcarus Ι και 10 Ρeace Ιcarus ΙΙ). Τον Δεκέμβριο του 1998, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ της Γερμανικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (DASA) και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας ( ΕΑΒ) που προέβλεπε την αναβάθμιση των αεροσκαφών στις εγκαταστάσεις της τελευταίας, εκτός του πρωτότυπου αεροσκάφους που αναβαθμίστηκε στη Γερμανία.
Η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών προέβλεπε την εγκατάσταση σύγχρονου ηλεκτρονικού εξοπλισμού, όπως το radar AN/APG-65 GR, υπολογιστή αποστολής, οθόνης ΗUD, έγχρωμων οθόνων πολλαπλής λειτουργίας, GΡS/ΙΝS, ΙFF Ιnterrogator, ασυρμάτου V/UΗF, υψομέτρου-Radar, καταγραφέα εικόνας βίντεο κ.α. Οι αλλαγές αυτές επέτρεψαν στα αναβαθμισμένα αεροσκάφη να φέρουν πυραύλους AMRAAM και άλλα προηγμένα όπλα αέρος/εδάφους, ενώ επεκτάθηκε η επιχειρησιακή τους ζωή  έως  και το έτος 2015. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανήλθε σε 315 εκατομμύρια δολάρια και μετά την ολοκλήρωση τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη έλαβαν τον τίτλο F-4E Peace Icarus 2000 (PI2000).
Το πρωτότυπο αναβαθμισμένο F-4Ε πέταξε στις 28 Απριλίου 1999, δεκαπέντε μήνες μετά την άφιξη του πρώτου αεροσκάφους στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. . Μετά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού όλα τα ελληνικά F-4E PΙ 2000 φέρουν την παραλλαγή Aegean Ghost.
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2002, στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας στην Τανάγρα, πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης στην Πολεμική Αεροπορία του πρώτου αεροσκάφους παραγωγής του προγράμματος, του «01507», ενώ ήδη στην 117 Π.Μ. στην Ανδραβίδα βρίσκονταν άλλα τρία αναβαθμισμένα αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων και το αρχικό «Ρrincess of Andraνida» (01523).
Με αυτά τα δεδομένα υπόψη της η ΠΑ έκανε μία αναδιοργάνωση στον στόλο των F-4. Όλα τα αεροσκάφη των προγραμμάτων PI I&II συγκεντρώθηκαν στην 117ΠΜ στην Ανδραβίδα και τα  αεροσκάφη SRA τα παρέλαβε η 337 Μοίρα Παντός καιρού και τα χρησιμοποίησε από το 1997 σε ρόλους αναχαίτισης μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου του 2005  οπότε και αποσύρθηκαν από τις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας .
Τα F-4E ΡΙ 2000 διακρίνονται εύκολα από τις τέσσερις κεραίες του συστήματος IFF AΝ/AΡΧ-113 εμπρός από το κόκπιτ του αεροσκάφους, καθώς και από τη μετακίνηση της κεραίας του συστήματος αυτοπροστασίας DΙAS στο κάλυμμα του πυροβόλου εμπρός από το ριναίο σκέλος.

Αποστολές

Κατά την διάρκεια της Ιστορία της , η Μοίρα έχει πάρει μέρος σε πολλές Νατοϊκές ασκήσεις εντός και εκτός συνόρων. Μερικά παραδείγματα είναι η άσκηση Lost Sheep στο Balikesir της Τουρκίας το 1953, η Dragon Hammer το 1991 στο Gioia Del Colle στην Ιταλία, η Destined Glory το 2004 καθώς και η  Trial Spartan Hammer που έγινε στην Ελλάδα το 2006.
Επίσης η μοίρα έχει συμμετάσχει σε αεροπορικές επιδείξεις όπως στην D-Day Celebration το 1994 στο Elvington της Αγγλίας και στην έκθεση του Βερολίνου το 1998 στο αεροδρόμιο του Schonefeld. Επιπλέον η μοίρα έχει συμμετάσχει σε αρκετά Squadron Exchanges όπως το 1970 στο Gioia Del Colle, το 1971 στο Villafranca της Ιταλίας, το 1980 στη Γερμανία, το 2004 συμμετέχει σε παρόμοια άσκηση στο Grazzanize, ενώ τέλος το 2006, 4 αεροσκάφη της μοίρας προσγειώνονται στο Albacete της Ισπανίας για συνεκπαίδευση με Ισπανικές μοίρες Mirage-F1.
Συχνή συμμετοχή έχει επίσης σε Νατοϊκές ασκήσεις μικρής κλίμακας όπως Noble archer και Noble Midas.
Το 2005 τα εκσυγχρονισμένα Phantom συμμετείχαν για πρώτη φορά στο Tactical Leadership Program στο Βέλγιο.
Το 2007, αεροσκάφος της μοίρας συμμετείχε στο Airshow OIE 07 στο Klein Brogel του Βελγίου.
Γενικά οι συμμετοχές F-4 PI 2000 σε αποστολές εξωτερικού συγκεντρώνουν τεράστιο ενδιαφέρον από τον ειδικό τύπο και τους λάτρεις των μαχητικών αεροσκαφών  καθώς τα Ελληνικά Phantom είναι από τα τελευταία του αεροπλάνου θρύλου που εξακολουθούν να πετούν.
Σε εθνικό επίπεδο η μοίρα συμμετέχει  σε όλες τις ασκήσεις μικρής και μεγάλης κλίμακας (Παρμενίων, Ηνίοχος, Κέρβερος, Ανταίος, Τοξότης, κλπ) καθώς και σε πάρα πολλές συνεκπαιδεύσεις Μοιρών με την ονομασία Ιέρακας. Επίσης η μοίρα συμμετείχε με αεροσκάφη της σε πτήσεις επιφυλακής για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.
Τέλος συχνή είναι η εκπαίδευση που εκτελεί η μοίρα με πραγματικά πυρά. Συγκεκριμένα έχουν γίνει βολές αέρος εδάφους με Laser Βόμβες GBU, AGM-65A/B MAVERICK, HOBOS GBU-8 και βολές Αέρος Αέρος με ΑΙΜ-9.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget
Related Posts with Thumbnails

Συνολικές προβολές σελίδας

Πρόσφατα δημοσιευμένα άρθρα